Statens Veterinärmedicinska Anstalt














Hästen i Sverige Om sktuell hästforskning Forskning pågår tema djur Hippocampusdagarna 2005 Hippocampusdagarna 2006

 

  Arkiv



« tillbaka


Hästar med penicillin-chock sökes!

SLU-forskare vill komma i kontakt med hästar som reagerat på penicillinbehandling för att söka orsaken till varför behandlingen kan ge chock.

I samband med penicillinbehandling av hästar förekommer att hästen drabbas av så kallad penicillin-chock. Reaktionen kan vara allt ifrån hudreaktioner, eller att hästen stelnar till under en kort stund till det att den ramlar ihop under kramper. Även dödsfall förekommer. Dessa reaktioner kommer oftast under injektionen eller strax efter avslutad injektion.

Forskargruppen vid SLU kommer att undersöka om reaktionen kan vara en allergisk reaktion eller om det är en toxisk (giftig) reaktion på prokain. Forskarna behöver blodprov från hästar som reagerat i samband med penicillinbehandling. De är intresserade av hästar som reagerat efter behandling med Ethacillin och Penovet (penicillinprokain) samt Geepenil och Novocillin (rent benzylpenicillin).

Reaktionen bör inte ha inträffat för mer än 6 månader sedan.

Har du en häst som drabbats vid penicillinbehandling och vill låta forskarna ta blodprov på den?

Kontakta: Carina Ingvast-larsson 018-471 45 12
e-post: Carina.Ingvast.Larsson@farmtox.slu.se eller Hans Broström 018-67 13 57, 070-661 16 484 e-post: Hans.Brostrom@kirmed.slu.se

2003-05-20




 
Hämta från arkivet:






Antal besökare sedan 2003-11-18:


 
2014-09-25    Carin.Wrange@omv.slu.se